Rabu, 3 Februari 2010

Cinta teragung dari rasulullah saw..

Rasulullah saw, seorang rasul penutup, seorang rasul yang telah memberikan petunjuk Allah swt melalui Al Quran untuk kesejahteraan manusia di dunia dan akhirat. Seorang rasul yang menjadi kekasih Allah swt dan seorang rasul yang terlalu mencintai umatnya. Rasa cinta kepada umatnya terlalu agung sehinggakan saat-saat kewafatan sekali pun rasulullah saw sentiasa memikirkan akan umatnya. Betapa agung akan cinta rasulullah saw kepada umatnya, betapa bersungguhnya pengorbanan yang telah dilakukan oleh rasulullah saw sehinggakan kita dapat merasai akan nikmat Islam hari ini.

Marilah kita sama-sama membacakan detik-detik terakhir kehidupan rasulullah saw ini kepada anak-anak dan isteri atau ahli keluarga kita, marilah kita mengimbas kembali akan suatu peristiwa agar anak-anak kita dapat merasakan betapa kasih dan sayang rasulullah saw kepada umatnya, apabila kita merasai akan kasih dan cinta rasulullah saw maka kita perlu membalas perasaan cinta yang diberikan dengan sentiasa mengingati dan melakukan yang terbaik seperti yang diajarkan oleh rasulullah saw.

Senyuman mu rasulullah saw sentiasa mengembirakan hati para sahabat, tegas mu rasul memberikan keyakinan kepada hati-hati agar menjadi lembut untuk berkasih kerana Allah swt, cintamu kepada umat ini menjadikan dirimu di utamakan oleh para sahabat, pengorbanan yang engkau tunjukkan tiada tandingnya, Engkau adalah rasul yang perlu dijadikan ikutan, menjadi petunuk, menjadi idola, menjadi kekasih yang amat sukar untuk dilupakan. Mungkin tidak pernah melihat wajahmu ya rasul, tapi cerita pengorbananmu sentiasa melambangkan akan kasih dan cinta mu kapada kami, berikanlah ya Allah untuk kami merasai cinta kepada rasulmu dan juga kepadaMu Ya allah, sesungguhnya hanya engkau yang mampu memberikan segala-galanya dan berikkan kami secebis cinta agar kami benar-benar kembali kepada Mu dan dapat menemui kekasihMu rasulullah saw.

Ya Allah! Jadikanlah hati-hati kami lembut didalam mengingatiMu, jadikan kami sentiasa mengharap akan cinta kepadaMu, berikanlah kami perasaan kasih dan cinta kepada RasulMu, Ya Allah, engkau ikhlaskanlah hati-hati kami, engkau berikan lah kami perasaan bertaqwa dan jadikanlah kami benar-benar mendirikan solah, jadikanlah kami orang yang benar-benar takut kepada nerakaMu, jadikanlah kami orang yang benar-benar mengerti akan makna siksaan nerakaMu agar kami benar-benar cuba menjauhkannya, jadikah kami orang yang benar-benar berusaha untuk mendapatkan surgaMu, namun hanya Engkau yang yang berkuasa dan memilih hamba-hamba yang akan memasuki surgaMu, Ya Allah, hanya engkau yang memberi maka berilah kepada kami kehidupan yang baik di dunia dan diakhirat. Ya Allah, ampunkan dosa-dosa kami, sesungguhnya Engkau maha pengampun dan pemberi ampun. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan